Koje pesme su u Leskovcu nastale,a poznate su kao vranjanske?
Leskovac - Na jugu Srbije nastale su mnoge ljubavne narodne pesme koje sa srpske muzičke scene nisu uspele da oteraju ni poplave folka i popa, ali sve one uglavnom se vezuju za staro Vranje i Vranjance. Međutim, malo je onih koji znaju da su neke od najpopularnijih, takozvanih vranjanskih pesama, poput "Dude, belo Dude", "Što si Leno na golemo" ili "Slavuj pile ne poj rano", nastale zapravo u Leskovcu i to još u tursko doba.
Stariji Leskovčani smatraju zapravo da su one vremenom istrgnute iz
bogate ovdašnje muzičke riznice dobile razgranate melodijske oblike i uz
neznatne izmene tekstova ponuđene pevačima koji su se njima proslavili. - Leskovac je na taj način pokraden, ali ko nam je kriv što mi nismo
prvi stigli do Staniše Stošića i Vasilije Radojčić - komentariše Branko
Conić, pevač, profesor muzike u penziji i autor više pesama vezanih za
Leskovac.Conić, kao i Leskovčanin Stefan Cvetković, poznatiji kao doktor Ceci,
koji sada živi u Beogradu, pričaju da je najveća krađa urađena kod
takozvanih gradskih leskovačkih ljubavnih pesama: "Sadila Moma kraj
Morave lojze", "Šareno pile po gori pejaše" i "More vraćaj konja Abdul
Ćerim-ago", takođe nastale u Leskovcu, a njihove tvrdnje da je reč o
autentičnim pesmama iz ovog kraja potkrepio je u svojoj knjizi "Narodne
melodije leskovačkog kraja" i Miodrag A. Vasiljević. Knjiga je štampana
1960. godine pod pokroviteljstvom Srpske akademije nauka i Muzikološkog
instituta iz Beograda.
Tako je, na primer, "Dude, belo Dude", ispevao Dušan Nikolić iz
Leskovca, a pesmu "Da ima voda studena, Radule", koju je pevala Bilja
Krstić u filmu "Zona Zamfirova", napisao Vladimir Cvetković iz
Vlasotinca. "More vraćaj konja Abdul Ćerim-ago, Pišman ćeš da budeš"
ispevao je Sotir-Tira Kapisazović, takođe iz Leskovca.
No, za razliku o, zaista autentičnim vranjskim pesama, kao što je ona
"Dimitrije, sine Mitre", u Leskovcu se gotovo ništa ne zna o likovima iz
gradskih ljubavnih pesama, niti kako su one nastale. Postoje legende
samo o nekoliko i to manje poznatih. Nekada veoma popularna pesma u
leskovačkom kraju "Zašto Sike, zašto", piše Vasiljević, odnosi se na
neku od slobodnijih Leskovčanki koja je često zalazila u turski miralaj
(okružno načelništvo), na čijem se mestu danas nalazi Gradski muzej.
Sika je inspirisala i Stanislava Biničkog da napiše jednu orkestarsku
minijaturu. Conić misli da je Sika zapravo bila neka lepa i stasita
Stana o kojoj je kao dečak slušao priče.
- Stanina majka bila je posramljena što joj ćerka odlazi pod begov šator
i stalno joj postavlja isto pitanje - Zašto Sike, zašto!? Ona joj je na
to odgovarala da mora da ide jer je beg zove kavu da mu kuva, vino da
mu služi i lice da mu ljubi dok mu banda svira, a on uživa. Turci su
nešto kasnije oterani iz Leskovca, a Stana-Sike je ostanala
baba-devojka. Tako su naši stari pričali o toj pesmi koju je zapisao
Dobrivoje Kapisazović - priča Conić.
Živa je i legenda o pesmi "Cveto, mori Cveto, Cveto mađijarke", nastaloj
na osnovu patnje izvesnog Milutina koji je proćerdao poveće očevo
imanje zarad ljubavi krčmarice Cvete. Zbog nje je, pored imanja, prodao i
ono što mu je bilo najdraže - svog konja i na kraju je toliko
osiromašio da nije imao šta da jede. No i pored tolikih žrtava, Cveta se
nije dala Milutinu, pa je ovaj šetao tadašnjom turskom kasabom i kleo
je naglas i nazivao je mađijarkom.
U zbirci Miodraga Vasiljevića nalaze se pedesetak sličnih pesama koje se danas pevaju samo u najužim krugovima.
Dude, belo Dude
|