Reditelji

Reditelji se retko kad pojavljuju medju ljude.Zasto?Da li zbog toga sto se filmovi danas slabo reziraju,ili zbog toga sto su glumci ti,koji pretezno predstavljaju te filmove u kojima su igrali?Moguce je da je iz oba razloga.U svakom slucaju,tesko je upoznati reditelje,jer se retko kad pojavljuju.Njih mozete naci na festivalu glume,ako su u ziriju,ili ako je njihova predstava usla u takmicarski program,ili ako svecano otvaraju festival.Isti je slucaj i sa filmskim festivalima.Cak,iako je neki njihov film,ili predstava usla u takmicarski program,i tada se slabo pojavljuju.Reditelji se takodje mogu pojaviti,onda kada imaju promociju svog filma,ili svoje knjige(ako im je dosadilo da reziraju filmove),ili mozda ako drze neko predavanje.Da vidimo neka moja iskustva:

 

1.Novinar Blica i Emir Kusturica


Emir Kusturica,imao je predavanje o medijima,kao i o kinematografiji uopste na Filozofskom fakultetu u Nisu 27.03.2013.godine.Predavanje je bilo zakazano za 14:00.Kusta se pojavio pola sata kasnije.Zasto?Sto se njega tice,on je bio tacan,ali je dekan Filozofskog fakulteta u Nisu odlucio da pomeri termin zbog prevelikog interesovanja ljudi sa strane,sto je bilo korektno.Stigao sam na Filozofski;bila je prevelika guzva,jedva sam se probio do uzlaza amfiteatra.S obzirom da je amfiteatar imao dva ulaza,ja prvo pridjem jednom ulazu,i pogledajte sta se desilo,na vratima amfitetatra Filozofskog fakulteta,dezurali su clanovi Saveza studenata Filozofskog fakulteta.Oni su odlucili da na predavanjima prisustvuju samo njihovi profesori,njihovi studenti i novinari.Da vidimo,kako sam uspeo da dodjem do Kuste?

Pridjem je jednoj devojci,koja je dezurala na ulaz,pa tako crnka niskog rasta,lepuskasta devojka.Upitao sam je sledece:

,,Cao,da li moze da se udje?"

,,A odakle ste?"-uzvrati pitanjem.

,,Ne razumem pitanje."-rekoh joj.

,,Da li ste student,ili ste predstavnik medija?"-upita ona.

,,Student."-odgovorio sam.

,,Sa kog fakulteta?"-upita ona.

,,Pravnog."-dodadoh.

,,Ne moze."-rece pomenuta lepotica.

,,Zasto?"-ljubazno je upitah.

,,Zato sto je Savez studenata Filozofskog fakulteta odlucio da ovom predavanju prisustvuju samo profesori i studenti sa naseg fakulteta,kao i novinari.Drugima je pristup ONEMOGUCEN."-rece ova lepotica.

,,Znaci,to nema nikakve veze sa Kustom?"-upitah je.

,,Ne nikakve."-odgovori ona.

Zahvalio sam joj se i odoh na druga vrata amfiteatra.Da vidimo,kako sam se tamo proveo?

Tamo je jedan momak dezurao.Upitao sam ga isto sto i ovu devojku:,,Cao,da li moze da se udje?"

,,Samo profesori i studenti sa naseg fakulteta,kao i novinari,mogu da prisustvuju,ostali ne."-rece ovaj frajer.

,,Novinari?"-upitah ga.

,,Vi ste iz novina?"-uzvrati on pitanjem.

,,Da."-potrvdio sam.

,,Kojih novina?"-upita on.

,,Blic."-odgovorih mu.

,,Samo izvolite,predstavnici medija su sa desne strane amfitetatra."-rece ovaj momak,a da pritom nije ni pomislio da mi potrazi legitimaciju.Da je to uradio,bilo bi veselo.

Usao sam i seo u prvu klupu amfitetra s desne strane.Ubrzo posle toga dodje jedan od studenata,te me upita:

,,Vi ste?"

,,Novinar Blica."-odgovorio sam mu.

,,Novinari ne sede,oni stoje.Eno vidite gde su vase kolege,tamo cete i vi.Prva dva reda sa obe strane su za nase profesore,ostalo za studente,a novinari stoje."-rece ovaj decko.

Zahvalio sam mu se,i stao medju svoje ,,kolege" novinare.Ubrzo posle toga,poceo sam pratiti predavanje.Primetila me i devojka koja je dezurala na ulazu,ali bilo je kasno ukloniti me.

Kada se ovo dvocasovno predavanje zavrsilo,posetioci su prisli Kusti,sa zeljom da im on potpise knjige svoje,na sta je on vrlo rado pristao.Prisao je i ,,novinar Blica" tj. ja,sa namerom da se fotografisem sa njim.Zamolio sam jednu devojku,kojoj je on potpisao knjigu da me uslika sa njim.Ta devojka je pristala na to.Kada je Kusta potpisao poslednju knjigu,rekao je idemo.Umalo da mi ispred nosa pobegne.Sta sa uradio?Uzviknuo sam:,,Gospodine Kusturica!"

On se okrenu i upita me:,,Reci momak?"

,,Da li moze jedna slika?"-upitah ga.

,,Moze,dodji,cekam te."-rece on.

 Dodjoh do njega i ostvarih svoju zelju,ali mi on prethodno rece:,,Ti si dobar decko,to ti se po licu vidi."

,,Znam."-odgovorio sam mu.

Posle fotografisanja,obojica smo za tren oka nestali iz amfitetra Filozofskog fakulteta,i svako je otisao svojim putem.

Inace,od 100% prisutnih ljudi,60% je stajalo u holu fakulteta i nisu mogli ni da vide,ni da cuju Kustu.Od prisutnih u amfitetaru,vise od pola njih je stajalo.Dekan Filozofskog fakulteta je obecao da ce biti jos jedno ovakvo predavanje,i to obecanje do sada NIJE ISPUNIO.Ovo predavanje imate na mom blogu.

 

2.Treci dan filmskog festivala u Leskovcu  

Treci dan ovog festivala,obelezilo je prikazivanje filmova Trece poluvreme,Odumiranje,Balkan nije mrtav i S/Kidanje,koji su spadali u takmicarski deo.Tu su bili prikazani i 3D filmovi Covek od celika i Strumpfovi 2,koji nisu spadali u takmicarski program.Treba napomenuti da svi filmovi,koji su se prikazivali tokom festivala,imali su tonski zapis na srpskom jeziku,i propraceni su titlom na engleski jezik.Medjutim uporedo sa ovim filmovima,bila je prikazana i kreativna radionica Crtanje portreta,koju je vodila Aleksandra Jelovic,gde su bili uspesno naslikali portret Zorana Cvijanovica,i jedan decko je pokusao da nacrta Radeta Serbedziju.Ova radionica prosla je neopazeno.Glavno desavanje,bilo je promocija knjige Slobodana Sijana Kino Tom-Antonio G.Lauer ili Tomislav Gotovac izmedju Zagreba i Beograda.Gospodin Sijan je pricao o biografiji Tomislava Toma Gotovca,o tome kako je Tom rezirao 1973. jedan erotski film,koji se Sijanu jako dopao.Bilo je reci i o tome kako je Gotovac glumio u filmu Plasticni Isus,pa je obrijane glave trcao potpuno go na Terazijama,pa ga je jedan oficir JNA zabezeknuto gledao,pa kako je Gotovac bio hapsen zbog toga itd.Tomislav Gotovac je bio hrvatski glumac i reziser.Sto se Slobodana Sijana tice,za one koji nisu dovoljno upuceni,on je rezirao filmove Ko to tamo peva,Maratonci trce pocasni krug,Davitelj protiv davitelja idr.Inace,ovaj reditelj je jako ljubazan sa publikom,bilo je slikanja,na rastanku sam mu pozeleo sve najbolje,sto retko kad radim,a sa ovim rediteljem me fotografisao Miroljub Stojanovic,koji je takodje promovisao pomenutu knjigu.Interesantno je to da je Sijan najavio da nemerava da rezira film u trajanju od 24 sata,na sta mu je jedan novinar iz Beograda rekao da je to suluda ideja,jer ko ce toliko dugo da sedi i da gleda film.Toliko o novinarskoj kulturi.

 

3.Prvi dan filmskog festivala u Leskovcu

To mi je bio prvi put da sam bio na nekom filmskom festivalu.Ovaj Leskovacki,rekao bih da i nije tako los.Medjutim,bas da je medjunarodni,ne deluje mi tako.Vise mi deluje kao nacionalni festival,regionalnog karaktera.Festival je poceo u 15 casova,prikazivanjem filma Strumpfovi 2.Ovaj film se prikazivao,svakog dana tokom festivala,pa zato i nisam zurio da ga pogledam.Pojavio sam se u 17 i 30,na izlozbi u cast glumice Olivere Markovic.Izlozba je bila odrzana na I spratu LKC-a.Bila je obelezena,tako sto su na zidovima hola LKC-a bile okacene slike iz zivota pomenute dive.Izlozba je bila propracena slagerima,koje je Olivera svojevremeno izvela.Ovu izlozbu,otvorio je njen sin,reditelj kultnog filma Sabirni centar Goran Markovic.Upoznao sam ovog gospodina.Rekao bih da mi deluje prilicno stidljivo prema ljudima,ali vazno je da postuje ljude.Sa njim me je slikala jedna crnokosa novinarka,niskog rasta,sa bujnim poprsjem,koje je virilo iz njenog dubokog dekoltea.Ova lepa zena,je vec u poodmaklim cetrdesetim,noslia je haljinu do kolena,braon boje,sa nekim sarama,koje ne bi umeo da opisem,i imala je malo naglasen stomacic.Inace,novinari su Gorana neprestano intervjuisali,tako da je izlozba prosla,u razgledanju slika,slikanju sa rediteljem,i gledanju toga kako su novinari Gorana intervjuisali.Iako je ulaz za izlozbu bio slobodan,posecenost je bila slaba.Ocigledno je da je u Leskovcu slabo interesovanje za kulturu.Inace,treba napomenuti i to,da je Goran Markovic otvorio ovaj festival,i da je njegov film Falsifikator spadao u takmicarski program.Priznacete da je nepravedno da festival otvara neko ko se takmici,to bi bilo isto kao kad advokat vodi neki spor u kome on brani stranku,ili kao kad bi trener ciji tim ucestvuje u utakmici,sudio u istoj.Interesantno je da Goranov film nije dobio nagradu.

   

Napomena:

Glumica Tanja Boskovic prisustvovala je na drugi dan ovog festivala,i odbila je druzenje sa fanovima.Na moje pitanje ,,Da li moze jedna slika?",ona je opusteno odgovorila ,,Ne moze.",i izjurila iz Kulturnog centra.Bila je clan zirija na tom festivalu.

 

4.Pretpostavke pravde

Pretpostavke pravde,to je film koji je mladi i uspesni reditelj Boris Malagurski promovisao na Pravnom fakultetu u Nisu.Sustina ovog filma se ogleda u tome,da Boris zeli da prikaze kako funkcionise nase pravosudje i kako stranci imaju veca prava od nas,i to u nasoj zemlji,sto je definitivno nepravedno.Promocija filma je pocela u 18 casova.Boris je stigao na vreme,u pratnji svoje devojke Ivane Rajovic,sa kojom je i rezirao pomenuti film.Amfitetar Pravnog fakulteta je bio poluprazan,jer su interesovanja studenata za ozbiljne stvari veoma mala,sto je stvarno sramno za moju generaciju.Sramota je bila i to sto se od profesora na Pravnom apsolutno niko nije pojavio da podrzi ovog mladog i perspektivnog coveka.Zasto?Da li zato sto se boje da izgube svoja radna mesta,ako pruze podrsku coveku,koji previse govori istinu?Da,samo se zbog toga kukavice nisu pojavile,nista drugo nije razlog.Za razliku od Kustinog slucaja,gde su na filozofskom pokusali da stvore strasnu pricu o njemu,tako sto su nekima uskracivali prisustvo,ovde su svi mogli da prisustvuju.Film je trajao 45 minuta.Reditelji su imali strpljenja oko postavljanja pitanja,i citav sat su odgovarali na ista.Boris je najavio i svoj film Tezina lanaca 2,videcemo da li ce biti i taj film.Sada bi opisao moje iskustvo sa njim:

On je sa svojom voljenom sedeo u prvoj klupi amfiteatra,a ja tik iza njih.Iskoristio sam priliku da malo porazgovaram sa njim,pre pocetka filma.Da vidimo,kako je tekao ovaj razgovor:

,,Jesi li ti reditelj Malagurski?"-upitah ga.

Zbog mog nepravilno izgovorenog r,on mi je ljutito uzvratio pitanjem:,,Molim!?"

,,Da li si ti reditelj Boris?"-upitao sam ga.

,,Jesam."-odgovori on.

,,Gledao sam te u emisiji Cirlica na Happy..."-rekoh ja.

,,Kod Marica?"-upade mi u rec.

,,Jeste,i gledao sam tvoj film Tezina lanaca."-dodadoh.

,,I?"-upita Boris.

,,Sjajan je."-odgovorio sam.

Boris mi se zahvalio na ovo.Ja sam ga posle toga upitao da se slikamo posle promocije filma,na sta je on meni rekao:,,Nema problema,ja tu nikad ne pravim pitanje."

Dok je film trajao,Boris je predlagao Ivani da predju u poslednji red,da ne budu u prvom,jer on ne voli da bude u sredistu paznje.Ivana je njegov predlog odbila.Sedeli su u prvom redu,ona je svoju glavu naslonila na njegovo levo rame,i milovala ga desnom rukom po njegovoj smedjoj kosi.Ovo se u tamnoj prostoriji nije moglo videti,osim ako niste bili direktno iza njih,kao ja.Nakon odrzanog filma,Boris je napomenuo da nije zadovoljan tehnikckim sredstvima,kao ni docekom na Pravnom u Nisu,i da je na Pravnom u Beogradu i Novom Sadu prosao neuporedivo bolje,gde je i tehnika bolja,i tamo su ga docekali i dekani tih fakulteta,kao i profesori.Nakon zavrsetka ovog dogadjaja,svi su prisli Borisu,fotografisali su se sa njim,pozeleli mu sve najbolje,naravno i on njima,sa nekima je i dva do tri puta ponavljao slikanje,zbog prejakog osvetljenja u amfitetaru,sto je i sa mnom bio slucaj.Iako je ovo malo nepovoljno pocelo po Borisa,ipak se sjajno zavrsilo,jer su prisustvovali ljudi koji ga iskreno cene i iskreno vole to sto on radi,tako da mu niko nista ne moze.

 

Trenutno najcitaniji tekstovi

Pesme koje imaju izvesne slicnosti(obrade i/ili plagijati)

Citati o umetnosti

Estrada i podzemlje