Verovatno da ne postoji pesma oko koje ima
više različitih diskusija i polemika od neprolazne pesme ,,Kad ja pođoh na Bembašu". Da li je
sevdalinka ili nije, na koji se lokalitet odnosi, koja melodija je služila kao
uzor za pesmu? Etnomuzikolozi lome koplja na ovu temu, skoro od kad je i
pesme, a debata i sporenja će verovatno zauvek pratiti ovu pesmu.
Pesma
je ljubavna, tugaljiva, čežnjivog osećaja, laganog tempa koji budi
melanholičnost kod slušaoca, što su sve karakteristike sevdalnike. Zato je
neumesno davati bilo koje drugo žanrovsko određenje ovoj pesmi.
,,Kad ja pođoh na Bembašu"je sinonim za Sarajevo. Jedan je
od prepoznatljivijih muzičkih simbola grada. Međutim, postoji mišljenje po
kojem se pesma vezuje za lokalitet u Livnu, te je toponim vezan za taj kraj.
Naime, u Livnu postoji lokalitet Bentbaša na izvoru Bistrice, a poznat je i po
imenu Duman. Reč bent dolazi iz turskog jezika i označava nasip ili branu,
ali se kod nas odnosi na bazen nastao zagrađivanjem reke ili potoka. Baša se
odnosi na starešinu, pa se tako skovan pojam odnosi na glavni bazen. Sličnost
sarajevskog i livanjskog lokaliteta je skoro identična, pa ne čudi što ima
različitih mišljenja.
Pesma je narodna, pa kao takva
nema autora, ali sama kompozicija je, opet, predmet polemike. Dominira
verovanje da je uzor nađen u molitvi sefardskih JevrejaSeder Alel(Oda Hvale). Ista melodija je
iskorišćena i u sefardskoj pesmi ,,Mi kerido, mi amado"(Moj
voljeni, moja željo). To, naravavno, nije jedino verovanje. Postoji i ono po
kom je melodija za pesmu nađena u melodiji turskog vojnog marša ,,Vatan marsi".
Zanimljivo je da je pesma našla
svoj put i do Nemačke, gde se peva pod nazivom ,,Die letzte Brücke"(Posljednji most), što samo potvrđuje
da lepota ove pesme ne poznaje ni vremenske, ni prostorne, ni jezičke
granice.
Od
umetnika koji su pesmu održali živom ističu se: Safet Isović, Himzo Polovina,
Nada Mamula, Kemal Monteno, Hari Varešanović, Mostar sevdah reunion. Svi ti
umetnici su dali neki svoj senzibilitet pesmi, te su svi uspeli da stvore osećaj neostvarene ljubavi iz prohujalog vremena, koji će uvek biti aktuelan.
Postoji veliki broj pesama koje lice pomalo jedna na drugu.Negde se desava da dolazi i do obrada(kada muzicar obradi tudju pesmu uz saglasnost autora tj. svog kolege),a negde i do plagijata(kada muzicar obradi tudju pesmu bez znanja i saglasnosti autora tj. svog kolege-zakljucen ugovor je najbolji dokaz o postojanju saglasnosti,bar kada je ova tema u pitanju).U svakom slucaju,izvesne slicnosti postoje.Koja je sada tu obrada,a koja plagijat,to se ne moze sa sigurnoscu definisati.Listajuci po raznim internet portalima,pronasao sam veliki broj pesama koje lice jedna na drugu.Nisam siguran,da li su to obrade ili plagijati,ali mi je simpaticno to sto mnoge od njih lice jedna na drugu.S toga sam resio da napravim jednu listu takvih pesama,potrudivsi se da obuhvatim sto vise.Da li je to konacna lista?Nije,bice toga dok postoje ljudi,i sve dok se bave muzikom,tako da je ova lista mozda trenutno potpuna,ali ubrzo ce i ona nepotpuna biti.Svi sadrzaji su na ovom postu eksplicitno integrisani,ta
Umetnost je zelja coveka da izrazi sebe,da zabelezi reakciju svoje licnosti na svet u kojem zivi.(Amy Lowell) Jaki razlozi cine jaka dela.(William Shakespeare ) Umetnost ima neprijatelja koji se zove neznanje.(Ben Johnson) Ponavljanje je majka ucenja,ali smrtni neprijatelj umetnosti( Пётр Ильич Чайковский) Velika umetnicka dela samo su zato velika sto su dostupna i razumljiva svima.( Лев Никола́евич Толсто́й)
Zasto estrada ima posla sa podzemljem?Sta tu trazi?Teska neka pitanja,a mozda i nisu ako damo konkretne odgovore.Da bi saznali pravu istinu,moramo pre svega da postavimo jos neka pitanja. Ko su vlasnici diskoteka,kafica,klubova ,splavova,Casina barova isl. ? Pisac Marko Lopusina u brojnim svojim knjigama navodi da u 90% slucajeva ljudi sa puterom na glavi(kriminalnim biografijama) jesu vlasnici takvih objekata.Ko je tu konkretno pripadnik takve ,,elite",to ce utvrditi nadlezni organi,a mi idemo nasim putem. Ko nastupa u takvim objektima? Pretezno pevaci.Objekti u kojima glumci nastupaju nisu pod kontorlom podzemlja,tako da glumci skoro nikad ne dolaze u kontakt sa ovim ljudima. Da li se pevaci bave kriminalom? U vecini slucajeva ne.Oni kriminalce angazuju da bi im ovi pruzali zastitu,jer samo takvi ljudi cine obezbedjenje,da im finansiraju karijeru,pa posle ovi da im otplacuju i da imaju sigurne termine za nastupe u objektima koje drze krimosi ili da osi