Dr Nele Karajlic predstavio II deo svog romana ,,Solunska 28"

Na 16.Svetosavskom sajmu knjiga u Nisu,Nenad Jankovic,alijas Dr Nele Karajlic imao je prilike da predstavi nastavak svog romana ,,Solunska 28".Da ovom coveku pisanje ide od ruke,dokaz je to sto on vec trecu knjigu izdaje.Dakle,nakon ,,Fajronta u Sarajevu" i prvog dela ,,Solunske 28",dodje evo na red i drugi deo.Promocija ove knjige bila je zakzana za 18 casova,ali je Nele nesto malo kasnio.Zasto?Evo anegdote,kao kec iz rukava:

Ulazi Nele u salu,gde treba da drzi promociju,zamoli ljude za aplauz(mozete misliti,sam moli ljude da mu aplaudiraju;ne ceka orgaznizatore za to) pa rece:

,,Ja se izvinjavam sto kasnim,znam da to nije u redu,ali bio sam u kolima,ukljucim onaj navogator,da me dovede do centra Nisa,a on me odvede u Gornji Matejevac,malo ispred Nisa.Izlazim ja,vidim benzinsku pumpu i pitam onog pumpadziju,gdje se ovdje odrzava sajam knjiga?"

Pogadjate,ovo je za posledicu imalo gromoglasan smeh i naravno gromki aplauz.Ovo je i kod samih organizatora izazvalo povod za salu,na sta su rekli da GPS znaci,gledaj pa skreni.

Sta je dalje bilo?Pocinje promocija,Nele vrsi retrospektivu price o kuci u Solunskoj ulici,broj 28,podseca nas na to sta je pisao u prvom tomu,a podseticu vas i ja;da pokusam da budem kao on,mada tesko.

Dakle,Nele nas podseca da je potekao iz jedne intelektualno jake porodice,da su se stalno seljakali,ali da im je u sled ratnog stanja,skloniste bila kuca u Solunskoj ulici,pod brojem 28.Ova kuca,kako nas Nele podseca nosi razne uspomene,s obzirom da su se tu njegovi preci skrivali u doba balkanskih ratova,u I i II svetskom ratu,ali da se i on tu sa svojom porodicom sklonio usled ratova '90-ih.Podsetio nas je na to da posto su Jankovici mnogoljudna familija,da njemu tu na ime naslednog dela pripada 7/32(sedam tridesetdrugina).Kada je saznao razne angdote o ovoj kuci,rekao je da mora da napise knjigu,i evo je.Ko se seca mog prvog teksta o Neletu,zna da je Nele imao u planu da napise knjigu od nekih 700-800 strana,na sta mu je,kako sam Dr Nele kaze izdavac rekao:,,ti nisi normalan,ko ce ovoliko da ti cita;podeli to na 3 dela";zato sada ,,Solunska" izlazi u nastavcima.Elem,Nele se osvrnuo i na to kako da napravi marketing o ovom romanu,pa je rek'o kako ga je njegov prijatelj,glumac i reditelj Dragan Bjelogrlic nazvao i rekao ,,covece,evo dva dana sam u Grckoj,a jos se nisam okupao;citam tvoju knjigu".Ovo je bilo povod Neletu da kaze,da se njegova knjiga cita u jednom dahu,tacnije da nije dosadna za citanje i da mami citaoca,da je cita jos.

Nele se osvrnuo i na to,kako je dobio inspiraciju za pisanje.Rekao je da je doziveo klinicku smrt prilikom infarkta,da je imao prilike da ugleda onaj svet i vratio se nazad;i tako pocinje prvo ,,Fajront",a za njim i ,,Solunska".Rekao je da je imao utisak da se vozi u vozu,da mu je prisao izvesni Bini,koji je poceo da ga preslisava o njegovoj biografiji,da ga je posle toga taj isti Bini odveo do izvesne gospodje Pravde,da ona odluci da li je on za onaj drugi svet,ili mu jos nije vreme.Priznajem da mi je sve ovo delovalo,pomalo konfuzno,da ne kazem uvrnuto,te mi je doslo da ga pitam da nije taj Bini mozda Mr.Bean,posto njega zovu Bini(Beanny),ali sam odustao od postavljanja takvog pitanja,bojeci se da necu naici na razumevanje od strane njegove publike,vec na prezir.Sta je dalje bilo sa Neletovom avanturom?Pa evo sta je bilo,kaze on da mu je izvesna gospodja Pravda rekla da nema sve papire za onaj svet i da mora da se vrati nazad,i eto ga medju nama.Tu nam je Nele sugerisao,da je ovaj na kome mi zivimo jedna velika laz,a da je onaj drugi svet pravi.Nele nas takodje podseca i na svoje uspomene iz njegove muzicke karijere,rekao je da ne mozes u Sarajevu da budes muzicar,ako dobro ne poznajes mentalitet svojih sugradjana,zato su Sarajlije,kako on kaze veoma jaki muzicari.On tu izdavaja Kustu(No smoking orchestra),Bregu(Bijelo Dugme),kao i svoj bend ,,Zabranjeno pusenje".Rekao je da su '80-e godine proslog veka bile najbolje za kreativnost,i da je posle toga kreativnost nestala.Za kulturu nastalu posle 2000-te godine,Dr Nele Karajlic navodi da je to jedna velika zabluda,jer takva kultura ne moze da se meri sa kulturom '80-ih.Tom prilikom,on je jednog decka iz publike,nazvao ,,Kengur",zbog toga sto je ovaj istakao film ,,Kad porastem bicu Kengur" i glumca Sergeja Trifunovica,na sta mu je Nele ,rekao ,,neka ti bude" i ostao naravno pri svom stavu.Za svoje Sarajlije,Nele kaze da su oni veci muslimani od Alatojaha Homeinija,da su veci katolici od pape,da su veci pravoslavci od patrijarha,i da su veci komunisti od Tita,zato sto su iskreni i teraju do kraja;ne znaju za meru.Tu je Dr Nele naveo dva primera,a to su period pre I svetskog rata i tajna organizacija ,,Mlada Bosna",gde je aludirao na Gavrila Principa i na njihov cilj za ujedinjenje svih slovenskih naroda,gde su stvari tada izmakle kontroli,a kao drugi primer navodi sarajevske muzicare '80-ih i njihovu kreativnost.Zasto Nele bas na ovo aludira?Razlog je taj,sto je hteo da kaze,sta im je zajednicko,a to je motiv i zelja koja tinja u njima,da ostvare svoj cilj.Nele nas takodje podseca i na to da mi ne mozemo da budemo kao zapadne civilizacije,jer oni imaju i Mercedes i BMW,ali su puno radili dok su dosli do toga,a mi hocemo obrnuto,i kako nam Nele kaze tu je nas problem.Ono sto zapad nema,a imamo mi,jeste osecaj za kulturu,jer oni kao roboti funkcionisu.Tom prilikom nam je apelovao,da ne napustamo svoju zemlju,jer je ovde zivot interesantniji nego tamo;samo treba da se brimo da stvorimo adekvatne uslove,kojih danas nema.Nele nas je takodje podsetio i na jednu izjavu njegovog kolege Darka Rundeka,kada su ga pitali zasto Jugosloveni imaju toliko samopouzdanja,kada je njihva zemlja ekonmski srednje razvijena,a ne svetska sila;doticni je na to rekao da se u njegovoj drzavi zivi najinteresantnije.

Bilo je ovde jos anegdota,ali ove su bile bar meni najintersantnije,a sada da vidimo kakav je bio njegov kontakt sa publikom.Posto je bilo onih koji su promociju pre samog kraja napustali,Nele bi mahao toj publici,ako bi mu bili daleko,i pozdravljao bi se sa njima,ako bi mu bili blizu,uz napomenu:,,Dovidjenja,i nemojte sto zamjeriti."Nakon zavrsene promocije,Nele je potpisivao knjige,slikao se fanovima,cak je i jednoj gospodji na njen zahtev nacrtao cica Glisu,posto je u toku promocije pricao o tome,kako su ga vrsnjaci ismevali,jer nije znao da crta.Rekao je tada da su mu krali crteze i tako mu se podsmevali,zbog cega je on bio prinudjen da place.Povod za ovu temu,bilo je pitanje jedne obozavateljke,da li planira da se odvazi kao slikar,na sta je odgovor bio negativan.Nele je tada rekao da je bio i muzicar,i voditelj,i showman,a sada je pisac,i tako planira da zavrsi radnu karijeru.Rekao je tom prilikom,da je sve zelje u svom zivotu,ovako ili onako sotvario,osim jedne,a to je da makar jednom pobedi Nenada Okanovica u kvizu ,,Ja volim Srbiju",posto mu to nikako za sada ne ide.Tokom promocije,Nele je stalno cijukao sa mnom.Mislio sam da je to zbog toga sto se seca mog lika,koji se inace lako pamti.I verovali vi,ili ne,pogresio sam.Razlog je bio moj blog,na sta mi je,onako ozbiljan u oci rekao ,,dobar ti je projekat".

Osvrnuo bih se i na to,da je meni ovo bilo trece pojavljivanje na ovom sajmu,prvi put 2012.godine,kada sam upoznao Vanju Bulica,koji je i sada trebao da ima promociju knjige,ali je otkazao zbog bolesti,i Vanjinog brata Veselina Sljivancanina;drugi put 2019.godine,gde nije bilo poznatih,ali su me knjige zanimale,kao i sada;i treci put,susret sa Neletom.Ono sto je meni jos ovde interesantno,jeste to sto kod prvog mog susreta sa Neletom,pored mene je sedela jedna jako zgodna brineta,i tu priliku sam nazalost propustio,sada evo mozda je bila druga prilika gde sam cijukao sa jednom jako zgodnom crnkom,koja je bila u organizatorskom timu,gde opet nije bilo prilike za flert,ali sam ipak rekao sebi,ako se na sledecm susretu sa njim zadesi neka dobra riba,kao dva puta do sada,vodim je na pice milom,ili silom,pa taman robijao zbog toga. 

Trenutno najcitaniji tekstovi

Pesme koje imaju izvesne slicnosti(obrade i/ili plagijati)

Citati o umetnosti

Estrada i podzemlje